Spotkanie z podróżnikiem na temat podróży
”Rowerem przez Wschodnie Niemcy do Berlina"
oraz „Rowerowa wyprawa do Lubiąża"

13 sierpnia kolejny raz gościliśmy podróżnika, który tym razem opowiedział nam o swojej ostatniej rowerowej wędrówce od zachodnich granic Polski na Odrze do Berlina. Po poprzednich podróżach: Szlakiem Jedwabnym, po Iranie, Górach Skalistych w Kanadzie, chińskim Tybecie ostatnia wyprawa wydawać by się mogła kameralna. Jednak nic podobnego, świat, który podróżnik spotyka na swojej rowerowej trasie zachwyca swoim urokiem. Niewątpliwie sposób przemieszczania się podczas podróży ma wielki wpływ na postrzeganie otaczającego świata. Gdy możliwe jest odczuwanie otaczającej przyrody wszystkimi zmysłami. Zobaczyliśmy na zdjęciach i usłyszeliśmy opowieści o napotkanych zabytkach. Oglądaliśmy wspaniałe pejzaże i co warte podkreślenia wspaniale przygotowane drogi dla rowerów na trasie wyprawy.
Dodatkową opowieścią były wspomnienia z wycieczki rowerowej wzdłuż doliny Odry do Lubiąża. Widzieliśmy piękne panoramy napotkane na trasie. Wysłuchaliśmy prelekcji na temat perły architektury - zabytkowego Opactwa Cystersów w Lubiążu bogato ilustrowanej zdjęciami.

„Turniej gry w 1000”

22 sierpnia trzyosobowa reprezentacja naszego domu wzięła udział w corocznym XXVIII Turnieju gry w 1000, który odbył się w DPS Rędzińska. W zawodach uczestniczyli mieszkańcy z Miejskiego Centrum Usług Socjalnych we Wrocławiu jak również przyjezdni goście z innych dolnośląskich ośrodków pomocy społecznej. Najlepsza nasza zawodniczka przegrała w półfinale. Pierwsze miejsce w zawodach zajął reprezentant DPS Oborniki Śląskie a miejsce drugie i trzecie reprezentanci DPS Rościsławice.

maczna1

„Wycieczka autokarowa do Krzeszowa”

29 sierpnia zorganizowaliśmy wycieczkę autokarową do Krzeszowa gdzie znajduje się arcydzieło sztuki późnego baroku - Opactwo Cystersów i Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. Do udziału zaprosiliśmy mieszkańców z wszystkich naszych Domów Pomocy. Po przybyciu na miejsce i przekroczeniu bramy głównej ujrzeliśmy wspaniałość architektury Bazyliki o dwóch 70-metrowych bliźniaczych wieżach – to był dopiero przedsmak.

Po przekroczeniu progu świątyni trudno było zdecydować na co najpierw zwrócić uwagę czy na pięknie oświetloną przestrzeń wnętrza, czy na wspaniałe freski, obrazy, rzeźby czy obrócić się i podziwiać wspaniałe barokowe organy największe na Dolnym Śląsku.

maczna2     maczna3

A w centralnym miejscu ołtarza znajduje się obraz Matki Bożej Łaskawej - najstarsza ikona w Polsce. We wnętrzu czekał na nas tamtejszy organista i przygotował nas do koncertu organowego, który mieliśmy okazje wysłuchać. Po koncercie uczestniczyliśmy we mszy za naszych mieszkańców i pracowników. Obiad zjedliśmy w Restauracji Stara Wozownia na terenie opactwa. Po obiedzie dalsza część zwiedzania wraz z przewodnikiem. Oprowadził nas i opowiadał o historii obecności Cystersów na Dolnym Śląsku, o architekturze, artystach współtworzących to wspaniałe dzieło. Zwiedziliśmy Bazylikę, kościół p.w. św. Józefa, Mauzoleum Piastów Śląskich. Nieocenionym walorem była wspaniała pogoda, ponieważ wspaniałe bogate oświetlenie wydobywało piękno tego miejsca, które nie bez powodu nazywa się perłą baroku.

„AIESEC – wolontariusze”

Po kilku tygodniach spędzonych w naszym Domu wolontariusze z organizacją AISEC bardzo zaangażowali się w codzienne życie mieszkańców. Chcąc im przybliżyć trochę swojej kultury, przygotowali prezentacje multimedialne o krajach z których pochodzą. Mieszkańcy poznali historię, kulturę i zwyczaje jakie panują w dalekiej Kanadzie, Kenii, Grecji i Egipcie. Nauczyli się również kilku słówek w danym języku m.in.: „Dzień dobry”, „Do widzenia” czy „Dziękuję”. Posmakowali tradycyjnych pancaków z syropem klonowym i greckiej sałatki. Podczas tych kilku tygodni wolontariusze i mieszkańcy chętnie uczestniczyli w warsztatach papieroplastyki, ozdabiania szklanych butelek różnymi materiałami i wyplatania wikliny papierowej. Kolejny raz możemy powiedzieć o udanej międzypokoleniowej współpracy. Doświadczenie to pozostanie na długo w pamięci naszych mieszkańców. Trochę nam było smutno się rozstawać, ale pozostajemy w kontakcie poprzez różne media społecznościowe.